Entusiasme for endring i barnehagen

Lydbokavtalen

Bokinformasjon

4 5

Forord

6 7

Innhold

8 9 10 11

Innledning

12 13 14 15

DEL 1

16 17

KAPITTEL 1 Barnehagen i endring

1.1 Innledning

1.2 Kvalitet i barnehagen

18

1.2.1 Ulike former for kvalitet

19 20 21
Fra forvaltningslogikk til læringslogikk
22

1.2.2 Økt krav til kompetanse

23

1.2.3 Forvaltning, tradisjon og profesjon

24

1.2.4 Kvalitet, verdi og vurdering

1.3 Barnehagens utfordringer

25

1.3.1 Planer og lover

26 27

1.3.2 Kommunens dobbeltrolle

1.3.3 Dokumentasjon

28 29 30

1.3.4 Barnehagen som del av et helhetlig utdanningsforløp

31

1.3.5 Full barnehagedekning

32

1.3.6 Endring av barnegruppens alder i barnehagen

33

1.3.7 Bemanning og utdanning

34

1.4 Barnehagen – en arena for læring for voksne?

35 36

Oppsummering

37 38

KAPITTEL 2 Endringsprosessen – grunnleggende begreper og prinsipper

2.1 Innledning

39

2.2 Lærende organisasjoner

40 41 42 Til refleksjon

2.3 Inkrementell og radikal endring

43

2.4 Reaktiv eller proaktiv holdning til endring

44 45

2.5 Arbeidsprosesser og organisering

46

2.6 Tre overlappende stadier

47

2.6.1 Initiering

48

2.6.2 Implementering

2.6.3 Institusjonalisering

49

2.7 Endringsprosessen – vår modell (DUEN)

50 51

2.7.1 Defineringsfase

52 53

2.7.2 Utprøvingsfase

2.7.3 Evalueringsfase

54

2.7.4 Ny driftsfase

55

Oppsummering

56 57

KAPITTEL 3 Forutsetninger for gode endringsprosesser

3.1 Innledning

58 Til refleksjon

3.2 Felles begreper og felles forståelse – en forutsetning for mestring

59 60

3.3 Medlemmene i organisasjonen må lære av hverandre

61

Rom A Konkrete erfaringer

Rom B Reflekterende observasjon og analyse

62

Rom C Planlegge

Rom D Nye handlinger

63
Hva skjer i et handlingsforløp der vi ikke lærer?
Rom-modellen/læringsforløpet som verktøy i ledelse av endringsprosesser
64

3.4 Kompetanseutvikling skjer gjennom ulike handlinger

65 66 67 68 Til refleksjon

Handlinger

69
K1 – Handlingstvangen
K2 – planlegging og vurdering av pedagogisk praksis
K3 – refleksjon og fornyelse
70
Sammenheng mellom K1, K2 og K3
71

3.5 Felles forståelse av hva som er verdifullt

72 Til refleksjon

Hvem innehar symbolsk kapital?

Til refleksjon 73

Hva tar vi for gitt i vår barnehage?

74 75

3.6 Motstand mot endring i de ulike fasene av endringsprosessen

76 77 78 Til refleksjon 79

Oppsummering

80 81

KAPITTEL 4 Ledelse av endringsprosesser

4.1 Innledning

82

4.2 Hvordan skape handlingsrom?

83

4.2.1 Aktør eller brikke

Til refleksjon

4.2.2 Objektivt og subjektivt handlingsrom

84

4.2.3 Like personer med ulikt handlingsrom

85

4.2.4 Ulike personer med likt handlingsrom

86

4.3 Problemer og dilemmaer

87

4.4 Kommunikativ ledelse

88 89 90 Til refleksjon 91

4.5 Still krav og gi støtte

92

4.6 Ikke overta problemene til medarbeiderne

93 94

4.7 Ikke overdriv motstanden

95

4.8 Ta vare på dem som går foran

4.9 Ta tak i personmotsetninger

96

Steg 1 Vurder situasjonen

97

Steg 2 Bearbeid deg selv så du slutter å ønske at den andre var annerledes

Steg 3 Sørg for å få avstand til den personen som du opplever som vanskelig, så du kan se handlingen i perspektiv

98

Steg 4 Lag en plan for å bryte deres uheldige samhandlingsmønstre

Steg 5 Iverksett planen

Steg 6 Følg opp utviklingen og gjør nødvendige endringer for å tilpasse den nye situasjonen

99

Oppsummering

Oppsummering Del 1

100 101

DEL 2

102 103

KAPITTEL 5 Fase 1: Definering

5.1 Innledning

104 105 106

5.2 Hvor er vi? Beskrivelse av nåværende praksis!

107 108 109 Til refleksjon 110

5.3 Hvor skal vi? Hvor ønsker vi å være etter endringen?

111 112 Til refleksjon 113

5.4 Hva gjør vi?

114

5.4.1 Skap eierforhold til nye tiltak

115 116 Til refleksjon 117

5.4.2 Dokumentasjon og prosjektbeskrivelse

1. Bakgrunn
118
2. Overordnet mål eller visjon
3. Mål for arbeidet
119 120
4. Strategi
121
5. Innhold
122
6. Organisering
7. Ressurs/økonomi
8. Framdriftsplan/handlingsplan
123
9. Evaluering

5.4.3 Oversikt over prosessen

124

5.5 Ulike verktøy i defineringsfasen

125

5.5.1 Grunnlagsdiskusjoner

126 Til refleksjon

5.5.2 SMT-modellen: situasjon – mål – tiltak

127
Gjennomføring
128 129 Til refleksjon

5.5.3 IDEPRO-modellen – 5-stegsmodell

130 131

5.6 Faktorer som kan fremme og som kan hemme endringsarbeidet

132 133

Verdier

Makt

Praktiske forhold

Psykologiske forhold

134 135

Oppsummering

136

KAPITTEL 6 Fase 2: Utprøving

6.1 Innledning

137 Til refleksjon

6.2 Plan

138

6.2.1 Sett grenser for endringsarbeidet

139

6.2.2 Hvem skal beslutte hva?

140 141 Til refleksjon

6.2.3 Hva er prosjektlederens rolle?

142

6.2.4 Lag detaljerte handlingsplaner

143 144

6.3 Kompetanse

145 146 147 148 149

6.4 Trening

150

6.4.1 Erfaringsdeling

151 152 153 154

6.4.2 Nettverk

155 156
Hva må avklares ved bruk av nettverk?
157 158
Roller i nettverket
159
Ledelse av nettverk

6.4.3 Logg

160
Hvorfor logg?
1. Ikke styrt logg
2. Styrt logg
161 162
3. Kommunikasjonslogg
163

6.4.4 Case

164 Til refleksjon

Oppsummering

165 166

KAPITTEL 7 Fase 3: Evaluering

7.1 Innledning

167 168 Til refleksjon

7.2 Informasjon

7.2.1 Hvorfor evaluere?

169 170

7.2.2 CIPP-modellen

171

7.2.3 Plan for evaluering

a) Å utvikle kriterier
172
b) Å velge informanter for datainnsamling
c) Metodevalg
173
d) Praktiske avklaringer

7.2.4 Finn relevante datakilder

174

7.3 Analyse

7.3.1 Kunnskap om bakenforliggende mønstre

175

7.3.2 Måter å analysere kvalitativ informasjon på

176 Til refleksjon

7.3.3 Analyse av tilgjengelige data

177 178

7.4 Tolkning

7.4.1 Hva kjennetegner en tolkningsprosess?

179 180

7.4.2 En modell for tolkning

181

7.4.3 Skap felles forståelse

182
Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
Fase 5
183
Fase 6
Fase 7
Fase 8

7.4.4 En tolkning basert på kriterier – et eksempel

184
Kvalitetsvurdering: Omsorg og sosial kompetanse
185
Kvalitetsvurdering: Samarbeid med foresatte
186 1

Oppsummering

Reflekter over innholdet og eksemplene i dette kapitlet. 187

KAPITTEL 8 Fase 4: Ny drift

8.1 Innledning

188 189

8.2 Korrigering

190

8.3 Standardisering

191 192

8.4 System

8.4.1 Et systemperspektiv

193 194

8.4.2 Profesjonalitet satt i system

195 196

8.4.3 System for kvalitet

2 197 198 199 200 201

Oppsummering

202 Til refleksjon 203

KAPITTEL 9 Oppsummering

204 205

Vedlegg

Litteratur

206 207 208

Tabelloversikt

Figuroversikt

209